Tillgänglighetsutlåtande av Päikky Vårnadshavare tjänsten
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Päikky Vårdnadshavare. Den erbjuds som en webbsida på adressen <serviceproducent>.paikky.fi enligt serviceproducenten. Tjänsten finns också som applikation för iOS och Android.
Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och dess krav på att offentliga webbplatser måste vara tillgängliga. Tjänsten produceras av mukavaIT, som är en del av Abilita-koncernen.
Tillgänglighetsutlåtande har uppdaterats 3.9.2024. Vi har själva granskat hur tillgänglig tjänsten är.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Uppfyller delvis tillgänglighetskraven
Icke-tillgängligt innehåll
1. Webbplatsen uppfyller ännu inte alla krav.
-
Möjlig att uppfatta: Applikationen fungerar endast i stående läge (mobilapplikationen)
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Mobilapplikationen fungerar ännu inte i liggande läge, även om den redan har omarbetats helt. Hinder för detta är i princip endast inloggningsvyn och några andra vyer baserade på den, ex. gällande lösenordsändring.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 1.3.4 Se till att allt innehåll presenteras rätt oavsett skärmens riktning (inofficiell översättning)
-
Möjlig att uppfatta: Textfel i fälten visas endast i rött då en förfrågan skall skickas
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
När man försöker skicka svar på en förfrågan visas en feldialog, och efter att användaren har kvitterat den dirigeras användaren till den del av förfrågan där det första felet finns. De felaktiga fälten markeras dock endast med rött och det är svårt att uppfatta var felen finns.
Detta förväntas åtgärdas inom de närmaste månaderna.Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 1.4.1 Användning av färger
-
Möjlig att uppfatta & Hanterbar & Begriplig & Robust: Mindre brister i vyer relaterade till inloggning
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Det finns vit text mot en färgad bakgrund. Kontrasten är inte tillräckligt stor för att kraven skall uppfyllas.
Systemet dirigerar användaren till vyn "ändra lösenord" efter försök till inloggning med ett utgånget lösenord. Det finns inget annat sätt att komma till denna vy.
Ifall användaren på inloggningssidan anger annat än siffror i fältet för användarnamn raderas de automatiskt utan att varna användaren.
I listan över serviceproducenter saknas korrekt namntag/rolldefinition.
Alla dessa brister kommer att åtgärdas så snart som möjligt.Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.4.5 Flera olika sätt
- 3.3.1 Identifiering av fel
- 4.1.2 Namn, roll, värde
-
Möjlig att uppfatta: Textavskärning i vissa vyer om textstorleken är 200%
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
I kalendern, månadens och veckans saldo vyer, planeringsvyn, förfrågan och i inloggningsvyn finns det några mindre problem om textstorleken är 200 %. Avskärningen hindrar inte användningen. I värsta fall enkäter skärs användarens angivna datum av i textfälten i förfrågan, men vid redigering visas det tydligt i datumväljaren vilket datum som avses.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 1.4.4 Förändring av textstorlek
-
Möjlig att uppfatta: Ändring av textstorlek påverkar inte innehållet i applikationen på iOS (mobilapplikationen)
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Mobilapplikationen använder webview-teknik som inte tar hänsyn till operativsystemets textstorleksinställningar på iOS. Därför påverkar ändring av textstorlek på iOS inte textstorleken i applikationen.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 1.4.4 Förändring av textstorlek
-
Hanterbar: Tidsväljare fungerar inte med skärmläsare
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Problemen är relaterade till det bibliotek vi använder.
Det är inte direkt en tangentbordsfråga, men när du använder en skärmläsare är den nuvarande implementeringen av tidsväljaren praktiskt taget oanvändbar.Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.1.1 Tangentbord
-
Hanterbar: Föregående/nästa månadsknappar i kalenderwidgeten fungerar inte helt med skärmläsare på iOS
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Det är inte direkt en tangentbordsfråga, men när du använder en skärmläsare hoppar navigering till föregående/nästa månad i kalenderwidgeten ofta två månader bakåt/framåt åt gången.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.1.1 Tangentbord
-
Hanterbar: Inkorgen uppdateras med ett visst tidsintervall
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Inkorgen uppdateras med ett visst tidsintervall, vilket kan störa användaren som just då läser en tråd eller tittar på inkorgen.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.2.2 Paus, Stopp, Dölj
-
Hanterbar: Rubriker saknas från sidorna
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Även om det till största delen är en single-page-app, skulle applikationen vara mer tillgänglig om de olika vyerna hade separata rubriker.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.4.2 Sidans titel
-
Hanterbar: Fokusordningen är inte alltid logisk
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Fokusordningen är inte alltid logisk när man använder skärmläsare. Exempelvis börjar inte fokus alltid längst upp på sidan när man navigerar till en ny sida.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.4.3 Fokusordning
-
Hanterbar: Tidsväljare har komponentnamn som inte matchar etiketterna
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
I vyer för planering, förfrågan och redigering av standardplaner finns komponenter i tidsväljare med namnet "Välj tid", medan etiketten har till exempel "Starttid" eller "Sluttid".
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.5.3 Se till att text på knappar och kontroller överensstämmer med maskinläsbara etiketter (inofficiell översättning)
-
Begriplig: Värdet för det yttersta HTML-elementets "lang"-attribut är "en" oavsett sidans faktiska innehåll
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Det innersta HTML-elementets "lang"-attribut anger innehållets språk, men attributet för det yttre elementet kan inte litas på.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 3.1.1 Sidans språk
-
Robust: Brister i meddelanden angående status
Innehåll som inte är tillgängligt och dess brister
Skärmläsaren uppfattar inte laddningsindikatorns status. Samma gäller fel som skett i samband med att byte eller val av lösenord.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 4.1.3 Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus (inofficiell översättning)
2. Omfattas inte av lagstiftningens krav.
- innehåll som har publicerats i tjänsten av användarna eller av utomstående aktörer, och som inte produceras, finansieras eller övervakas av tjänsteleverantören
Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst? Beskriv den för oss och vi ska göra vårt bästa för att åtgärda den!
Med ett webbformulär
Ge tillgänglighetsrespons på detta webbformulär.
Per e-post
saavutettavuus@mukavait.fi
Uppföljningsförfarande
Om du upptäcker problem angående tillgängligheten på webbplatsen, kontakta i första hand den som upprätthåller webbplatsen. Svarstiden kan vara upp till 14 dagar. Om svaret du får inte är tillfredsställande eller om du inte något svar inom 14 dagar, kan du vända dig till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen www.tillganglighetskrav.fi som upprätthålls av Regionförvaltningsverket i Södra Finland kan du läsa om hur du lämnar in ett klagomål och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
webbtillganglighet(at)rfv.fi
telefonväxel 0295 016 000
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra den digitala tillgängligheten
Vi har förbundit oss vid att förbättra tillgängligheten till den digitala tjänsten
För att förbättra tillgängligheten har vi gjort och håller fortfarande på med programutveckling. Målet är att förbättra tillgängligheten till de digitala tjänsterna inom småbarnspedagogiken som kunderna använder. Vi har planerat att genomföra förändringar som ytterligare förbättrar vårdnadshavarnas användarupplevelser med småbarnsapedagogikens digitala tjänster och därmed främjar vi även tillgängligheten. Dessutom har vi förbundit oss till att främja tillgägnligheten till våra tjänster på basis av feedback om dem.
Denna applikation har publicerats
28.3.2013 (webbläsaren), 19.9.2017 (mobilapplikation)
Denna applikation har uppdaterats efter väsentliga förändringar
27.5.2020, 14.9.2020, 5.9.2024